Z przeprowadzonych badań wynika, iż mózg dziecka rozwija się w 40% przez pierwsze 4 lata i kolejne 20% przez 2 lata, czyli od 0 do 6 lat mózg nabywa 80% swojej sprawności. Dlatego ważne jest by odpowiednio go stymulować już od najmłodszych lat. Pierwsze 6 lat życia dziecka są latami kluczowymi i to, czego wówczas się ono nauczy, będzie owocowało w przyszłości.
Dzieci do wieku przedszkolnego uczą się poprzez zabawę, więc siedzenie nad książką na pewno nie przyniesie oczekiwanych efektów. Warto w tym czasie wykorzystać dodatkowe elementy, jak literki magnetyczne, książeczki, klocki, puzzle i wszelkie inne przedmioty, które na pewno sprawią, że nauka stanie się przyjemnością, a dziecko będzie chciało więcej się uczyć.
Ważne również by sam rodzic dawał dobry przykład i pokazywał , że czytanie sprawia mu przyjemność, aby książka i czytanie towarzyszyło nam w życiu, tak na co dzień.
Również przy nauce ważne jest to, w jaki sposób przekazujemy dzieciom wiedzę odnośnie czytania.
Można zacząć od poznania literek i tu UWAGA!: mówiąc litery nazywajmy je krótko : k, n, z, a nie -ka -en -zet. W ten sposób łatwiej przyjdzie dziecku nauka czytania wyrazów.
Następnie kiedy dziecko pozna już literki można przejść do łączenia je w sylaby. Należy zaczynać od prostych słów, tak by maluch się nie zniechęcił, a łączenie sylab w wyraz przychodziło miarę płynnie.
Można również zacząć od czytania globalnego, czyli od czytania już całych wyrazów. Metoda ta opracowana przez Domana, może być już wykorzystywana u niemowląt, a polega na pokazywaniu maluchowi kilka razy w ciągu dnia kart z wyrazami oraz głośnym ich czytaniu. I tak po jednym wyrazie każdego dnia przez cały miesiąc.
Kolejnym etapem są wyrażenia dwuwyrazowe, takie by dziecku się dobrze i łatwo kojarzyły, dzięki czemu wzrośnie motywacja do nauki.
Metoda Domana - omówienie:
Jednak z nauką nie można przesadzać, ważne by powtarzać i dać dziecku czas na przyswojenie materiału, oraz czas na zabawę. W czasie nauki czytania pracuje prawa i lewa część mózgu. Lewa odpowiada za głoskowanie, a prawa za syntezą czyli łączenie wyrazów w całość, której sprzyja aktywność ruchowa, związana w wykonywaniem ruchów naprzemiennych jak chodzenie, bieganie czy pływanie. Dlatego poza nauką, należy również dbać o rozwój fizyczny malucha.